Wat zijn de verschillen tussen Magento 2 en Shopware 6?

Zoals de titel al aangeeft gaan we het in deze blog hebben over de verschillen tussen Magento 2 en Shopware 6. Omdat beide systemen uitgebreid zijn, focussen we ons voor nu op 4 punten; gebruiksgemak, performance, functionaliteiten en marketing. Om niet gelijk de diepte in te gaan, starten we eerst met een kleine introductie.

Magento 2 vs. Shopware 6

Magento is een open source e-commerce platform dat sinds 2018 in handen is van Adobe. In 2015 is de opvolger, Magento 2, uitgebracht. 
Met de komst van de nieuwe versie is tevens een EOL (End of life) van Magento 1 aangekondigd. Dit betekent dat er vanaf eind juni 2020 geen support meer wordt gegeven.
In Magento 2 staat de user experience centraal. Hierbij hoort een snel en stabiel systeem dat makkelijk in gebruik is. Een systeem dat gebaseerd is op de nieuwste technieken, zodat het efficiënter werkt en klaar is voor de toekomst.

Shopware is van origine een Duits e-commerce platform met een geïntegreerd content management systeem en is net zoals Magento een open source oplossing. Shopware is ontstaan in 2003 en begin 2020 werd de laatste versie uitgebracht, Shopware 6. 
Shopware 6 is de opvolger van Shopware 5 en daarmee de nieuwste oplossing op het gebied van e-commerce. Een flexibele en toekomstgerichte oplossing die zeer interessant is voor bedrijven die aan storytelling willen doen.

Gebruiksgemak

Als we het hebben over gebruiksgemak dan gaat dit over de eenvoud waarmee iets te gebruiken is. Dit is voor veel gebruikers een belangrijke factor bij het kiezen van het juiste e-commerce platform.
Zowel Magento 2 als Shopware 6 zijn redelijk simpel in gebruik, toch zijn er duidelijke verschillen tussen de twee systemen. 
Om te beginnen is Shopware een stuk minder complex dan Magento. Daarnaast kun je door de eenvoud en flexibiliteit van het systeem sneller een webshop realiseren. 

Het mag dan wat langer duren om een Magento webshop te realiseren, het is wel veel verder doorontwikkeld dan Shopware 6. Hierdoor is er met name op het gebied van functionaliteiten, meer mogelijk in een Magento webshop.

Navigatie

Op het gebied van navigatie zijn er wat minder grote verschillen. Zo hebben beide systemen een verticale navigatiestructuur, waardoor het gemakkelijk is om naar bepaalde onderdelen in de beheerdersomgeving te gaan.

Overall is Shopware 6 compacter opgezet, waardoor je snel bij de juiste onderdelen komt. Ook hebben ze ervoor gekozen om elk onderdeel een kleur te geven en dit door te trekken per pagina, zodat je altijd weet in welk onderdeel je aan het werk bent.
Magento maakt gebruik van een donkere navigatiestructuur met lichte iconen. De vele functionaliteiten zijn ingedeeld in categorieën, zodat het systeem toch overzichtelijk is. 

Data

Data zoals producten, categorieën, bestellingen en klanten worden in beide systemen getoond in een lijstweergave. Magento heeft een oplossing met uitgebreide filter mogelijkheid, zodat je per onderdeel heel gedetailleerd kunt zoeken in de webshop data.
Shopware is iets flexibeler ingericht en heeft als groot voordeel dat je door de gehele beheerdersomgeving kunt zoeken op producten, categorieën, klanten, bestellingen en media bestanden.

Content

Voor het beheren van content werkt Magento met pagina’s, blokken en widgets. Middels een WYSIWYG editor (What You See Is What You Get) kun je de content beheren. Heb je geen technische kennis dan zal de content plat worden getoond in de webshop. 
Binnen Shopware wordt er gewerkt met shopping experiences. Het beheren van content wordt makkelijker gemaakt door middel van vooraf gedefinieerde blokken. Met de drag & drop functie maak je heel snel en eenvoudig een pagina die grafisch helemaal af is, zonder enige technische kennis.

Performance

Vaak betekent een nieuwe softwareversie dat er verbeteringen en nieuwe features zijn toegevoegd, maar de bouwstenen blijven hetzelfde. 
Magento 2 en Shopware 6 zijn helemaal opnieuw opgebouwd, zodat het klaar is voor de toekomst én kan samenwerken met de nieuwste technieken. 

Performance staat bij beide systemen hoog in het vaandel en hier is dan ook veel zorg aan gegeven. 
Uit eerder afgenomen testen met een basis installatie van Magento 2 en Shopware 6 is gebleken dat:

  • De homepage van Magento 2 laad met 127ms, waar dit bij Shopware 6 192ms is
  • De categoriepagina van Shopware 6 laad met 159ms en bij Magento 2 is dit 272ms
  • De productpagina van Shopware 6 wordt met 111ms geladen en dit duurt bij Magento 2 252ms

De verschillen zijn misschien minimaal, maar toch komt een standaard Shopware 6 installatie beter uit de test, als het gaat om snelheid. Het systeem is krachtig en snel, omdat het gebouwd is op de nieuwste technieken. Door deze technieken is het bouwen van een webshop veel efficiënter, waardoor de investering relatief lager is dan bij een Magento webshop.  
Neemt niet weg dat Magento 2 nog steeds een heel snel systeem is en er genoeg technieken en modules bestaan om een webshop te kunnen optimaliseren.

Functionaliteiten

Magento is een behoorlijk uitgebreid systeem en heeft standaard meer functionaliteiten dan Shopware. Het nadeel hiervan is dat er veel functionaliteiten in het systeem zitten die je hoogstwaarschijnlijk niet eens gaat gebruiken. 
Shopware 6 is nog volop in ontwikkeling, waardoor het nog niet zoveel functionaliteiten als Magento heeft. Wel biedt Shopware flexibelere mogelijkheden als het gaat om contentbeheer (storytelling) en klantspecifieke instellingen. Bovendien is Shopware standaard al beter geoptimaliseerd voor het beheren van al je verkoopkanalen.

Als we puur en alleen naar functionaliteiten kijken, dan sluit Magento, wat ons betreft, het beste aan bij B2B oplossingen en Shopware voor B2C oplossingen. Uiteraard betekent dit niet dat je geen B2B webshop met Shopware of een B2C webshop met Magento kunt maken. Het is namelijk geheel afhankelijk van wat jouw wensen zijn.

Marketing

Als het gaat om marketing dan kunnen we heel duidelijk zijn, Shopware is het systeem! Door gebruik te maken van de shopping experiences, digital publishing en storytelling kun je vertellende wijs een merk, en dus ook de producten, verkopen. De klantbeleving wordt hierdoor enorm verhoogd, wat ten goede komt van de conversie.
Helaas is dit met Magento standaard niet mogelijk en heb je uitbreidingen nodig middels modules van derden of eigen ontwikkelde widgets om dit voor elkaar te krijgen.

Als het gaat om SEO, dan hebben beide systemen er goed aangedaan om de bouwstenen opnieuw op te bouwen. Je kunt vrij eenvoudig titles en meta descriptions toevoegen, maar ook op technisch gebied zijn beide systemen goed geoptimaliseerd. Zo wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van schema markup, wat zoekmachines helpt je webshop beter te begrijpen.

Tot slot

Het is nooit makkelijk om een keuze te maken voor een (nieuw) e-commerce platform. Beide e-commerce systemen hebben als doel jou, als ondernemer, te helpen bij het online verkopen van je producten, maar sluiten ze ook daadwerkelijk aan bij wat je zoekt en nodig hebt? Wij zijn dan ook van mening dat je niet gelijk voor een systeem moet kiezen, maar voor een totaaloplossing die je e-commerce landschap verrijkt.
Kijk eerst goed naar je eigen wensen en bepaal aan de hand hiervan de benodigde functionaliteiten. Ga na welke functionaliteiten al standaard aanwezig zijn. Mocht er iets niet aanwezig zijn dan is de vraag of je dit gemakkelijk kunt oplossen met bestaande oplossingen of dat je het moet laten ontwikkelen.

Heb je hulp nodig bij het maken van de juiste keuze, of ben je er al uit en wil je een webshop laten ontwikkelen o.b.v. Shopware of Magento?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op, zodat we de mogelijkheden met je kunnen bespreken.