Menu

Overstappen naar Magento 2; dit komt er bij kijken!

Lange tijd was er veel onduidelijkheid over de toekomst van Magento 1, maar op 6 september 2018 was daar dan eindelijk het verlossende woord. Magento kondigde in een blog aan dat de ondersteuning van Magento 1 nog tot juni 2020 loopt. Voor hen die verder willen met Magento, wordt een overstap naar Magento 2 dan ook noodzakelijk.

Naar aanleiding van de aankondiging van Magento, schreven wij een blog over deze zogenoemde “end of life” en de gevolgen hiervan. In deze blog zullen we iets meer ingaan op het overstappen naar Magento 2 en waar je aan moet denken.

Simpele upgrade bestaat niet

Regelmatig krijgen we de vraag of we een bestaande Magento 1 webshop kunnen updaten naar Magento 2. We begrijpen natuurlijk waar deze vraag vandaan komt. Als het zo makkelijk was, dan hadden we dat natuurlijk gedaan.

Magento heeft met versie 2 een compleet nieuw systeem neergezet wat klaar is voor de toekomst. Om dit voor elkaar te krijgen is de architectuur van het systeem op de schop gegaan. Het is een wereld van verschil en daarom kun je niet zomaar updaten. Wil je toch overstappen naar Magento 2, dan hebben we het over een migratie.

Migratieplan

Om de overstap naar Magento 2 te kunnen maken, is het belangrijk dat je een goed migratieplan hebt. Een migratieplan is een stappenplan waarin alle benodigde stappen duidelijk beschreven staan.

Inventarisatie

Als eerste begin je met de inventarisatie van je huidige webshop.

Projectplanning

Nadat het migratieplan is afgerond, kan er gestart worden met het maken van een projectplanning. Niemand houd van wachten, daarom adviseren wij ook altijd om op tijd te beginnen. Het migreren van je webshop naar Magento 2 kost namelijk veel tijd. De end of life van Magento lijkt nog ver weg, maar problemen kun je beter voorkomen dan oplossen.

Budgetplanning

Door je project zo zorgvuldig mogelijk te plannen, weet je op voorhand al welke kosten er gemaakt moeten worden. Op deze manier zorg je ervoor dat de onvoorziene kostenpost zo beperkt mogelijk wordt. Maak op voorhand een schatting van de maandelijkse bezoekers en het aantal producten dat je gaat verkopen in je webshop. Zo weet je namelijk wat je qua webhosting moet inkopen.

Ook kun je alvast nadenken over inhoudelijk zaken. Besteed je bijvoorbeeld het ontwerp en de techniek uit of wordt een gedeelte in-house gedaan? En hoeveel budget is er nodig voor marketing gerelateerde activiteiten (bijv. een SEO analyse i.v.m. 301-redirects)?

Ontwerp en realisatie Magento 2 webshop

De inventarisatie is afgerond, de werkzaamheden en livegang zijn gepland en het is duidelijk wat het gehele project gaat kosten. Het is nu tijd om daadwerkelijk te starten met het ontwerpen en realiseren van de nieuwe Magento 2 webshop.

Aan de hand van de wensen en een (bestaande) huisstijl worden de eerste ontwerpen voor de webshop gemaakt. Vanuit een mobile-first principe worden eerst de homepage, productpagina en categoriepagina ontworpen. Daarna worden de ontwerpen verder uitgewerkt voor desktop gebruikers. Eenmaal klaar met de designfase, wordt er gestart met de development fase.

In deze fase wordt het ontwerp ontwikkeld naar een Magento theme en worden de benodigde modules geïmplementeerd. Vervolgens worden de maatwerk functionaliteiten ontwikkeld en eventuele koppelingen met externe systemen gelegd.

Data migratie vanuit de oude Magento webshop (klanten, orders, producten)

De techniek van de nieuwe webshop staat als een huis en nu is het tijd om de webshop meer body te geven. In de inventarisatie heb je al beslist welke data je wilt meenemen. Middels verschillende tools wordt de data uit je huidige webshop gemigreerd naar de nieuwe webshop.

Zodra dit proces is afgerond is het tijd om de gehele webshop nog een keer door te lopen en alles gereed te maken voor de livegang!

Haal meer uit de overstap

Tegen vrijwel iedereen die wilt migreren naar Magento 2 zeggen we hetzelfde. Gebruik je migratie als nulmeting en maak schoon schip. Het is zonde om je tijd en geld in een migratie te stoppen, terwijl je er veel meer uit kunt halen. Haal er je voordeel uit en maak plannen voor de toekomst. Waar sta je nu en waar wil je naar toe groeien? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt of die anders en efficiënter kunnen?

Sommige plannen kun je misschien al meteen doorvoeren (denk aan een redesign en/of extra functionaliteiten) en andere dingen kun je op een later moment oppakken.

Wil jij ook meer voordeel uit je overstap halen? Wij helpen je hierbij! Voor meer info neem contact met ons op.